Tuesday, August 2, 2011

Warkah: Muka 43

Stanza Cinta

Assalamualaikum.


Baru sahaja usai membaca novel Stanza Cinta karya Nurull Halawati.

Sedikit ulasan.

Rasanya novel ini layak untuk diri beri pujian. Tahniah! Bukan mudah untuk melihat karya Islamik, dan bukan mudah untuk melihat karya Islamik yang berkualiti, bukan sekadar novel jiwang melarat yang ada terselit sedikit unsur Islam dan moral.

Jalan ceritanya juga agak segar, dengan kesudahan yang tidak disangka-sangka.

Apa yang menarik pada pendapat diri, adalah novel ini kerap mempunyai unsur muhasabah diri. Seiring dengan perjalanan cerita, kita akan menjadi saksi akan sisi hidup watak utama bernama Amni Sorfina yang tidak lekang daripada dugaan hidup, dan bagaimana dia cuba meleraikan dengan cara terbaik; melalui agama. Cerita ini juga menberi gambaran akan senario biasa manusia yang tak lari daripada kesilapan dan kelemahan, bahkan mereka yang mempunyai ilmu agama juga tidak terkecuali.

Diri juga tertarik akan watak Irfan yang dalam mengejar cinta Amni, dia telah menemui cinta yang kekal abadi, iaitu cinta kepada Rabbi. Nyata perjalanan menuju redhaNya itu bukan mudah, dan novel ini memberikan gambaran hidup sebagai hamba Allah dengan sebaik mungkin.

Novelis yang merupakan anak keluaran UiTM serta giat dalam Jemaah Islah Malaysia (JIM) juga menghiburkan diri apabila menyelitkan tempat-tempat yang tidak asing bagi diri di kampus UiTM (walaupun diri tidak menuntut disana), dan kawasan Shah Alam. Ada juga nama beberapa individu yang menarik perhatian. Tidak dapat dipastikan jikalau mereka ini sebenarnya karakter fantasi, atau ilham daripada manusia sebenar.

Apapun, rasanya tak perlu la nak bagi sinopsis cerita di sini. Kesian pada kalian yang mungkin tidak membaca lagi novel ini.


Kalau kalian ada menonton drama di malam ahad di saluran TV3, ada drama berjudul "Stanza Cinta" yang dikaryakan daripada novel ini.

Namun, saya melihat drama itu punya beberapa perubahan jalan cerita. Tidak berani saya untuk mengulas atau memberi pandangan, kerana saya sendiri tidak begitu kerap melihat drama ini atas kesibukan diri.

Cuma saya sangat berharap, agar drama itu dapat mengikut seboleh mungkin jalan cerita novel, malah kalau boleh ajaran agama Islam yang ada terselit bersama dapan pula diterjemahkan dalam drama terbabit.

Sayang, andai motif karya ini tidak diketengahkan.

Tutup. Usai. Sila baca, moga kalian terhibur dan terdidik.

...




No comments:

Post a Comment