Saturday, January 29, 2011

Warkah: Muka 25

Iri Hati.

Apabila aku melihat sesuatu yang pada firasat ku tidak wajar dilakukan, maka aku cepat bersangka-buruk pada mereka. Cepat sahaja diri ini memberi kesimpulan, membuat sempadan. Lantas mereka aku segera asingkan dalam satu kelompok kumpulan.

Maka aku wartakan hujah-hujah dan fakta-fakta menyokong kesimpulan aku.

Maka kemudian aku merasakan diri ku ini lebih istimewa daripada mereka. Setidaknya, aku merasakan diri ini lebih baik.

Maka bermulalah proses pengasingan itu.

Tapi, wajarkah tindakan aku. Dalam keadaan aku prejudis kepada mereka, adakah benar sikap ku ini?

Atau mungkin, sekadar alasan, bagi menutup rasa iri hati aku pada mereka?

Ya, iri hati.

Iri hati, kerana mereka dapat melakukannya, dan aku pula tidak.

Iri hati, kerana bahagia bersama pegangan mereka, manakala aku bagai merana dengan pegangan ku.

Iri hati, kerana mereka bebas, dan aku pula bagai dibelengu.

Iri hati, kerana aku juga ingin bersama mereka.

Tapi aku tidak mahu.

Maka aku mencebik mereka. Bermonolog sendiri, memerli sehebat-hebatnya sehingga merah berdarah hati ini, sehingga puas.

Makin kerap aku buat, makin parah luka ini.

Aku, yang sebenarnya lemah dengan pendirian, hanya mampu begitu.

Tidak pula aku cuba untuk bahagia dengan pilihan ku. Tidak pula aku cuba menarik mereka bersama ku.

Aku perlu ubah. Bagi mengelak keresahan minda ini, bagi mengubat penyakit hati ini.

Aku perlu berubah. Pegang yang baik itu dengan lebih kemas. Lepas yang buruk itu dengan seluruh.

Hentikan pengasingan ini. Pimpin mereka, bawa bersama.

Tunjukkan bahawa di bahagian mu juga ada cahya kegembiraan. Punya sinar ketenangan.

Mampukah aku?

No comments:

Post a Comment