Friday, August 19, 2011

Warkah: Muka 47

Quartet

Assalamualaikum,

source: Google


Baru sahaja petang tadi usai membaca buku ini. Ini pertama kali baca buku karya Saidatul Saffaa. Entah la, kadang-kadang datang angin membaca genre triller, kadang-kadang datang angin membaca novel...jiwang?

Novel ini, dalam kategori jiwang ke?

Entah la, susah nak kelaskan novel-novel melayu ni. Sebab hampir semua yang dibaca akan diselit unsur romantis ke dalam. Tak sah, macam tak sah hidup diri kalau tak minum susu...erk, tak da kaitan. (mula dah nak merepek)

Apa sekalipun, pujian diberikan kepada penulis kerana berjaya mengarang novel yang pada pendapat saya, punya jalan cerita yang menarik. Tapi, seperti biasa, sifat skema dalam diri ini tidak sudah-sudah geram sebab gaya penulisan yang bersahaja dan tidak mengikut tertib dan tatabahasa Bahasa Melayu. Penulisan seperti blogger, bebas dan bersahaja.

Pada pendapat saya, watak utama dalam novel ini sangat menarik dan lain dari kebiasaan. Juga kisah bagaimana watak ini bermetamorphosis daripada individu luar biasa kepada individu biasa (luar biasa bermaksud luar daripada kebiasaan orang Islam). Saya yakin kisah yang dikarang ini mampu memberi semangat kepada para pembaca untuk turut berubah kearah kebaikan.

Sepanjang perjalanan kisah novel ini juga, kerap kali saya tertanya akan diri, "Adakah diri sedang berubah kearah kebaikan". Banyak juga nasihat-nasihat dari sahabat watak utama ini, Azra (spoiler) sebagai contoh seolah-olah terkena pada diri sendiri. Meskipun ini adalah kisah perjalanan hidup seorang wanita, namun pengajaran yang dapat diambil bersifat universal.

Tutup buku.

Tepuk buku, buang debu yang melekat.

Tapi hati yang berdebu ini, sudah ditepuk?







p.s: Saya bila pilih buku, kebiasaannya saya akan memilih berdasarkan rupa luaran dulu, sebab pada saya, "we can judge a book by it's cover, but don't judge too much before reading". Begitu juga prinsip dalam memilih kawan/teman. Penampilan itu sebenarnya penting. Cuma, definisi penampilan itu bukan hanya sekadar wajah dan rupa. Tidak salah kan?

2 comments:

  1. salam ziarah,

    sist saffa ni dak medic.. buku 1st dia kmr - kemilau mutiara raudhah, pun best..
    btw buku2 hlovate smua tiptop.
    happpy reading :)

    ReplyDelete
  2. salam,

    terima kasih atas maklumat.

    Kemilau mutiara raudhah..hmm, quite a mouthful.

    Insyallah akan cuba dapatkan semua koleksi Hlovate, kalau ada rezeki.

    Thanks, happy reading too :)

    ReplyDelete