Monday, September 12, 2011

Warkah: Muka 51

Contengan Jalanan

Assalamualaikum,



Ulasan bagi novel ini?


Boboiboy pernah cakap dah. Dia cakap,


"TERBAIK"

Perlu lagi ke untuk diulas?

Novel ini adalah dwi novel, kelihatan seperti meniru gaya novel terbaru Andre Hinata. Untuk membaca novel ini, anda perlu mulakan pada I. Fend (I tu 1 dalam tulisan Roman) dan disusuli II. K2.

Novel ini membawa kita kepada perjalanan hidup dua orang watak utama, Fend dan K2 yang merupakan kawan baik. Pendapat saya, Hlovate (penulis) memberikan nafas baru kepada penulisan novel Islamik apabila mengisahkan dua orang yang berlatar belakangkan pelajar jurusan Seni di sebuah Universiti tempatan. Selalunya, watak dalam novel-novel Islamik ini di monopoli oleh watak pelajar jurusan agama atau yang mahir dalam agama, ini pula berbeza.

Selain itu, penulis membawa kita kepada nilai-nilai masyarakat di desa yang meskipun tidak secanggih dan sehebat bandaraya seperti KL, namun kaya dengan adat dan tatatertib.

...

Pendek kan cerita, timeline kisah di novel ini adalah sebelum, ketika dan selepas Ramadhan (rasa berbaloi beli masa Ramadhan lepas, tapi kesal tak dapat dihabiskan baca sebelum Raya) dan perjalanan hidup dua watak ini yang ingin mencari erti hidup sebenar dapat dilihat dipengaruhi oleh beberapa faktor dan individu.

Lia

Chad

dan baris kata,


"The man that decided to change on the 12th hour died on the 11th"

Nak tau lebih lanjut? Baca.

Reed and heed.








p.s: seriously, I'm at my worst when it comes to writing review...sigh

3 comments:

  1. salam. lama xdatang sini =p

    lama xbaca novel..sob2

    ReplyDelete
  2. salam...selamat datang!

    apasal lama tak baca novel?

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum:)

    contengan jalanan orang kata memang terbaik. tapi belum sempat membacanya lagi ==''

    oh ni la patut cari.

    ReplyDelete