Thursday, September 29, 2011

Warkah: Muka 52

Warna Warni Hidup

Assalamualaikum.

Hari ni niat nak tengok bintang terbatal. Ada tengok sekejap. Subhanallah, sangat cantik. Meskipun tak tahu apa nama gugusan-gugusan bintang yang terhias di langit, namun sekadar melihat kilauan-kilauan di balik gelap malam pun cukup buat hati terhibur.

Apa pun, niat untuk terus star-gazing terbatal dek amarah yang mendatang.

Kesian siapa yang terkena.

Rasanya diri ni masih lemah. Tak mampu mengawal emosi. Tak mampu mengguna akal dengan sebaik mungkin.

Hanya tinggal beberapa hari lagi sebelum berangkat ke Mesir. Memang habiskan masa bersama adik-adik dan mak dan nenek dirumah. Tambah ayah, yang baru tiba hari ni.

Kalau di sini, memang ragam macam-macam. Kadang-kadang ceria, kadang-kadang keanakan, kemudian matang dan dewasa, kemudian gila-gila, kemudian sedih, atau marah dan bengang. Tapi, tak pernah satu emosi itu tinggal lama, pasti ada kitarannya.

Itulah manusia, saya kira.


Maka, terdetik di pemikiran, bagaimana manusia boleh bersengketa? Bukankah kilaf itu sifat manusia, bukankah alpa itu juga manusia? Bukankah manusia adalah mustahil daripada sempurna, dan bukankah hati masing-masing adalah berbeza? Citarasa, pemikiran, pandangan, persepsi...semuanya bukan dari kilang yang sama dengan bar code yang serupa, meskipun hampir 99% isi manusia adalah sama.

Kenapa susah manusia nak terima kelemahan sesama sendiri? Atau bermaafan tatkala ada kesalahan, menerima disebalik kekurangan.

Itu adalah aku tadi. Terlalu tergerak mengikut emosi.

Cakap di mulut, tapi perbuatan tak serupa. Bagaimana hendak menjadi contoh?

Langit hari ini gelap.

Ada sedikit bintang yang memberi harapan.

Harapan, agar esok segala terang benderang semula.

Senyuman yang hapus bakal kembali semula.

Bila lagi, untuk kami bergurau senda?


No comments:

Post a Comment