Saturday, December 3, 2011

Warkah: Muka 54

Kembali

Assalamualaikum,

Hari ini adalah hari Ahad, berbaki 8 minit sebelum jarum panjang menghala 12 dan jarum pendek turun ke 5. Pagi. Subuh memanggil. Ini adalah situasi sekarang di Mesir.

Agak lama, saya kira, untuk saya meninggalkan blog ini; penulisan lebih cenderung kepada blog utama saya.

Sedikit pengkabaran dari Mesir. Andai saya tidak silap menghitung, saya kira sudah 68 hari saya menjejak kaki ke Mesir. Lebih dua bulan. Namun makanan ruji tetap lah nasi, bukan roti. Lagu pilihan masih lagu-lagu yang dibawa daripada Malaysia, bukan lagu mendayu-dayu yang dinyanyikan oleh penyanyi dari Benua Afrika ini. 2 bulan berlalu itu hanya sekadar cuba menyesuaikan diri dengan sistem di sini. Atau barangkali itulah kehidupan pelajar perubatan, di mana jua mereka berada. Bangun pagi, kuliah, balik, makan, mengadap buku, dan tidur. Tiada lain. Jadual yang seolah-olah telah direncana terlebih dahulu kepada mereka-mereka yang bakal menyarungkan lab coat putih bersama stethoscope tersemat di atas bahu. Keluh pun tiada guna, ini adalah pilihan hidup. Ingin bersedih akan putaran hidup yang kini kembali kepada fasa pertama pelajar perubatan, kembali kepada tahun pertama, kembali kepada pengajian asasi, kembali kepada mengenali what is cell dan what is the medical terminology dan what is the overview of systems in the body dan sebagainya, adalah satu perbuatan yang sia-sia. Hanya satu pembaziran ATP, mahupun kerahan kerja lebih kepada darah-darah supaya bergerak lebih ke otak dan menghantar lebih banyak oksigen kepada sel di gray and white matter hanya semata-mata untuk mengeluh resah akan pilihan diri adalah sesuatu yang kurang Arif untuk dilaksanakan oleh diri yang nama sewajarnya mempamirkan kebijaksanaan.

Di sini, di bumi yang bertuah ini, adalah satu kerugian jika tidak dicapai segala ilmu yang melimpah ruah di sini. Dan malang sekali, diri memang masih tergolong dalam golongan kerugian. Masih ada anak-anak kecil dalam minda yang lebih gemar hiburan dan tidur berbanding keluar meredah udara sejuk di Mesir yang semakin menghampiri musim sejuk (barangkali sudah musim Sejuk, sekadar belum kemuncaknya) untuk duduk bersama menimba ilmu. Nukilan hari ini, adalah untuk peringatan pada diri agar kejar apa yang patut, dan bukan pada apa yang tidak.

Sedikit pendapat pada apa yang dipandang dan dilihat mahupun didengar. Tidak perlu lah kita tertumpu perhatian kita kepada penduduk-penduduk Mesir di sini kerana benar, mereka itu barannya lain, benar, kasar mereka itu lain, dan benar, adab mereka itu juga jauh berbeza jika di bandingkan dengan kita. Mereka  Mesir, kita Malaysia. Maka buat apa terlalu merungut pada sesuatu yang memang terlalu berbeza. It's like comparing between an apple and an orange. Madah sesorang kepada ku dahulu, tapi atas sesuatu situasi yang lain. Tapi harus ku akui, ini adalah sesuatu yang terlintas di kepala selepas puas merungut akan orang-orang Arab. Sedih, diri ini mudah lupa. Lepas habis puas lepas geram, madah dendam, perlaku kejam, baru nak beringat dan menjadi pendakwah. Kesian. Oleh itu, tidak salah juga, selepas usai menyesal atas tersilap kata dan berburuk sangka, kalau kita cuba kenal sisi putih masyarakat sini, yang mana perpaduan dan keakraban dilihat sesuatu yang sangat kuat di sini. Dengan perpaduan, mereka berjaya menggulingkan pemerintah yang zalim. Dan dengan perpaduan, kini Mesir dalam fasa pilihan raya, memilih masa depan mereka sendiri.

Apa yang pasti, mereka lebih kenal Tuhan dengan mereka lebih memahami apa terkandung dalam Al-Quran. Aplikasi? Itu soalan yang mereka perlu jawab, tidak perlu kita mengulas panjang. Kita urus kita dahulu, baru fikir orang.

Kalau hendak bersembang dan menulis lagi tentang politik atau masyarakat tempatan di Mesir, maka akan lebih berdenyut kepala yang sudah pun berdenyut sejak semalam.

Tidak berminat ke arah itu, tumpuan lebih kearah pelajar Malaysia di sini. Bukan, bukan ingin mencari jodoh. Adalah sesuatu yang kelakar apabila itu adalah perkara yang sering dibangkitkan oleh pelajar-pelajar di sini. Mungkin jarak pemisah bersama insan tersayang di Asia Tenggara itu menjadi penyebab kepada pemikiran sebegini. Entah la. Entah kenapa perlu dibangkitkan dalam blog ini juga adalah satu persoalan yang mungkin tidak perlu kan jawapan. Entah la.

Pilihan raya perwakilan pelajar di sini semakin dekat, dan ianya adalah sepanas pilihan raya di mana sahaja. Kelakar juga tengok apabila manusia kelihatan berubah kepada sesorang yang lain, baru daripada kebiasaan. Atau mungkin hanya ilusi sendiri, yang lebih banyak memandang ke bawah daripada menatap manusia-manusia, bukan kerana malu atau merendah diri atau inferior complex atau sebagainya, tapi lebih kerana untuk menjaga langkah, awas kerana khuatir terpijak tahi keldai dan kuda yang ada dimana-mana sahaja.

Sekarang adalah waktu subuh dan adalah sia-sia jika penulisan ini didahulukan sebelum solat.

Insyallah, penulisan akan datang akan hadir dengan sesuatu yang lebih bermanfaat.

Thank you for reading this random rant. Have a great day.

:)





Hampir terlupa, niat asal adalah untuk menulis tentang khabar diri. Saya di Mesir, sihat alhamdulillah. Sedikit rindu akan Malaysia. Sedikit pening dengan manusia. Sedikit letih dengan kerja. Tapi selain itu, biasa-biasa sahaja. Sekian. :P

1 comment:

  1. I should say just enjoy the moments there! Take all things as your experiences...At the same time nak mencari jodoh tu... haha!! (just kidding)... Everything's gonna be alright..

    ReplyDelete