Saturday, January 29, 2011

Warkah: Muka 25

Iri Hati.

Apabila aku melihat sesuatu yang pada firasat ku tidak wajar dilakukan, maka aku cepat bersangka-buruk pada mereka. Cepat sahaja diri ini memberi kesimpulan, membuat sempadan. Lantas mereka aku segera asingkan dalam satu kelompok kumpulan.

Maka aku wartakan hujah-hujah dan fakta-fakta menyokong kesimpulan aku.

Maka kemudian aku merasakan diri ku ini lebih istimewa daripada mereka. Setidaknya, aku merasakan diri ini lebih baik.

Maka bermulalah proses pengasingan itu.

Tapi, wajarkah tindakan aku. Dalam keadaan aku prejudis kepada mereka, adakah benar sikap ku ini?

Atau mungkin, sekadar alasan, bagi menutup rasa iri hati aku pada mereka?

Ya, iri hati.

Iri hati, kerana mereka dapat melakukannya, dan aku pula tidak.

Iri hati, kerana bahagia bersama pegangan mereka, manakala aku bagai merana dengan pegangan ku.

Iri hati, kerana mereka bebas, dan aku pula bagai dibelengu.

Iri hati, kerana aku juga ingin bersama mereka.

Tapi aku tidak mahu.

Maka aku mencebik mereka. Bermonolog sendiri, memerli sehebat-hebatnya sehingga merah berdarah hati ini, sehingga puas.

Makin kerap aku buat, makin parah luka ini.

Aku, yang sebenarnya lemah dengan pendirian, hanya mampu begitu.

Tidak pula aku cuba untuk bahagia dengan pilihan ku. Tidak pula aku cuba menarik mereka bersama ku.

Aku perlu ubah. Bagi mengelak keresahan minda ini, bagi mengubat penyakit hati ini.

Aku perlu berubah. Pegang yang baik itu dengan lebih kemas. Lepas yang buruk itu dengan seluruh.

Hentikan pengasingan ini. Pimpin mereka, bawa bersama.

Tunjukkan bahawa di bahagian mu juga ada cahya kegembiraan. Punya sinar ketenangan.

Mampukah aku?

Saturday, January 22, 2011

Warkah: Muka 24

AKU BENCI KAMU

Assalamualaikum.

Wah, tajuk entri yang menakutkan, bukan? Jangan bimbang. Bukan disini ingin memarahi atau memulakan permusuhan dengan sesiapa. Bukan juga untuk diajak bercerita tentang kisah cinta muda mudi yang penuh liku mahupun membuka kisah konflik rahsia dalaman yang sehebat kisah-kisah cerita Indonesia (saya kurang gemar tonton drama Melayu, maaf) atau pun kisah-kisah romantis Barat yang pasangan boleh bertukar-tukar hanya dalam masa beberapa minit (tayangan) atau selepas beberapa episod. Tidak, bukan semua itu.

"Ariff benci kat sesiapa ke?", "Putus cinta? Cinta bertepuk sebelah tangan?"

Bukan. Bukan itu.

"Gaduh dengan orang? Salah faham?"

Bukan juga itu.

"Masuk politik?"

Jauh sekali yang itu.

AKU BENCI KAMU.

Perkataan itu muncul di dalam pemikiran tatkala mengelamun ketika Ustaz memberi ceramah bertajuk "Penghayatan Budaya Ilmu". Saya pasti, ada cetusan-cetusan Ustaz disebalik ceramah tadi, yang menyebabkan perkataan itu terlintas di minda.

Sebelum itu, elok jika saya terangkan apa yang berlaku sebentar tadi. Pagi tadi, di kampus, ada satu seminar anjuran Persatuan Mahasiswa Islam MSU bertajuk SEMINAR PERMATA ISLAM 2. Ianya adalah kesinambungan daripada SEMINAR PERMATA ISLAM 1 yang dilakukan beberapa minggu, kalau tidak hari, yang lepas.

Seminar pertama itu tidak saya hadiri atas alasan kesibukan diri. Walhal, saya rasa tatkala itu saya sibuk menternak sifat 'Malas' saya.

Biasalah, budak seperti saya ini amat lazim untuk malas ke majlis ilmiah. Lebih-lebih lagi kalau majlis ilmiah Islam.

Maka tidak dinafikan juga ada saja suara-suara halus mengajak saya membatalkan hasrat saya untuk ke MSU pada pagi tadi.

"Ala Ariff, ko kan banyak kerjatakpentingtapidipentingkanuntukmenolakkerjayanglebihpenting?"

"Ala Ariff, ko kan 'cool' dan 'pendiam', mana suka nak buat kenalan baru?"

"Ala Ariff, ko kan tak suka LDK?"

"Ala Ariff, dok la rumah, kan hari Sabtu hari bersantai?"

"Ala Ariff, bukan ke nak masak?"

"Ala Ariff, kan....

Tetapi suara-suara itu berjaya ditenggelamkan, dek suara-suara 'Amal Makruf' yang dipasang dengan frekuensi bunyi yang terkuat.

Alhamdulillah, walau pada mulanya dengan berat hati, tetapi digagahkan juga kemari.

Maka bermulalah seminar itu dengan dua tajuk ceramah utama iaitu, 'Penghayatan Budaya Ilmu' dan 'Konsep Ibadah Dalam Islam'.

Terima kasih kepada pihak penganjur (yang rata-rata merupakan kawan sendiri).

Terima kasih juga kepada Ustaz (maaf lupa nama), atas ilmu tadi.

Mohon maaf juga, kerana diantara ceramah beliau, saya mengelamun.

AKU BENCI KAMU.

Itulah 'tajuk' lamunan saya.

"You never know what you had till it's gone"

Anda tidak pernah menghargai apa yang anda punyai sehingga ia tiada.

Itulah ungkapan Barat yang sering kedengaran.

Atau mungkin hanya saya yang kerap mendengarnya. Dalam lagu-lagu cinta.

Apa pun, ungkapan ini banyak benarnya.

Manusia memang begini. Tidak pernah menghargai apa yang mereka ada, sehingga ditarik semula apa yang mereka ada dari Allah.

Kemudian? Menyesal tak sudah.

Begitu juga dengan kasih sayang, dengan cinta.

Manusia mudah mengabaikannya.

Lihatlah pada kasih sayang yang dicurahkan oleh ibu bapa kita. Mereka kadangkala sampaikan mengabaikan diri mereka sendiri untuk kita.

Mereka sakit supaya kita sihat. Mereka lapar supaya kita kenyang. Mereka pening supaya kita tenang.

Tapi, adakah kita menghargai mereka? Kadangkala, ingin mengatakan "Terima kasih" pun payah. "Saya sayang mak/ayah" terasa berat oleh lidah. Hati merasa rimas. Akal mengatakan berkelakuan sebegitu memalukan atau tidak matang pada usia ini.

Walhal, kalau dengan kekasih, lancar sahaja ungkapan-ungkapan kasih.

Kita tidak menghargai sepenuhnya kasih yang kita dapat. Malah, kita meminta lagi.

Pernah terfikir, apa jadi kalau tiba-tiba pada satu hari kasih sayang mereka hilang?

"AKU BENCI KAMU". Maka segala yang diberikan sebelum ini ditarik semula.

Duit belanja, pakaian, yuran perbelanjaan, dan lain-lain.

Malah, dihalau dari rumah. Dituntut bayar semua yang diberi.

Tempat mengadu hilang. Tempat berkasih sayang hilang.


Pernah terfikir, apa akan terjadi?

Baiklah, itu kalau ibu bapa kita.

...

Bagaimana pula kasih sayang Pencipta kita kepada kita, adakah kita hargai?

Andai kata ingin dibilang kurnia yang diberi oleh Maha Pengasih, memang tak terhitung.

Andai ianya semua disewa, maka sewa itu tidak mampu kita bayar.

Tapi Allah Maha Pemurah, diberi kepada hambaNya pelbagai nikmat.

Kita cuma perlu 'membayarnya' dengan menjadi hamba yang taat.

Tetapi, taatkah kita?

Adakah kasih sayang tuhan dihargai?

Mungkin akan ada yang berkata, "Aku tak kisah kalau orang tua aku tak sayang aku. Aku boleh bayar semua hutang-hutang aku kat mereka".

Sombong.

Tetapi kalau pada satu hari, kita dapat tahu bahawa "AKU BENCI KAMU" itu daripada Allah. Apa reaksi kita?

Orang kalau benci pada orang lain itu, dia tidak lagi memberi apa-apa pada orang itu. Malahan, semua yang pernah diberi akan dituntut semula.

Andai kata Allah benci, atau murka pada kita, dan kiranya Allah menuntut semula apa yang diberi, maka habislah kita.

Andai kata tidak mendapat pembalasan didunia sekalipun, andai kata Allah sudah murka pada kita, maka akhirat kelak, kemana lagi boleh kita pergi?

Kepada siapa lagi boleh kita merayu? Berharap?



Janganlah ibu bapa benci kita. Hilang berkat hidup, hilang sumber kasih dan sayang.

Janganlah Allah benci kita. Gelap masa depan kita kelak, baik di dunia, lebih lagi di akhirat.

Hargailah kasih sayang yang diberikan.

AKU BENCI KAMU. Moga ianya tidak pernah terlafaz oleh mulut ini. Moga ianya tidak pernah terdengar oleh telinga ini.

Insyallah. Selamat malam, sayang semua. :)

Thursday, January 20, 2011

Warkah: Muka 23

Keanak-anakkan.

Hari ini hendak menulis santai. Mengambil sedikit masa untuk berehat, walhal rehat diri ini sudah lebih dari cukup. Kerja yang perlu dilaksanakan bertimbun, maka teramatlah hairan diri ini akan diri ini yang tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda kerisauan.

"Ariff ni cool la", masih teringat kata-kata seorang kawan.

Entah apa 'cool' nya saya sendiri tidak tahu. Saya setakat ini mencirikan diri saya sebagai orang yang cepat gelabah. Lagak tenang itu barangkali hanya terpacar tatkala perlu sahaja.

Lagak, bukan sifat sebenar.

Atau mungkin sahaja kawan itu bermaksudkan lain. Almaklumlah, 'cool' itu banyak cara untuk diertikan.

'Cool' barangkali adalah sejuk. Mungkin saya kurang sedar, tatkala memandu, penghawa dingin yang lebih menghala ke ruangan penumpang dibelakang itu terlalu sejuk. Mungkin.

'Cool' itu juga mungkin tersalah dengar sebagai 'Cold'. Juga sejuk, tetapi juga bermaksud dingin. Maka seorang manusia itu apabila digelar dingin, sudah pasti kalian tahu bagaimana cirinya. Sikap tidak ambik peduli adalah kemestian.

Dingin. Harus saya akui sikap itu saya miliki. Malah boleh saya katakan sikap itu semakin menebal. Saya tidak tahu bagaimana sikap itu boleh ada. Saya juga tidak tahu bagaimana sikap itu boleh menebal. Saya juga tidak mengerti akan kaedah untuk melunturkan sikap itu.

Saya tidak Arif dalam hal-hal perasaan. Sering saya menasihati rakan, tetapi bila datang tentang diri, saya juga tidak mengerti.

Dingin ini saya rasakan perlu, kerana saya khuatir akan hati ini. Hati yang mudah tersentuh, mudah risau, mudah terasa. Barangkali saya dilahirkan dengan hati yang punya urat-urat yang lebih luar biasa daripada manusia biasa, maka hati ini lebih mudah tersentuh. Saya risau akan itu. Maka saya dinginkan hati. Mungkin.

Maaf. Saya juga masih belajar, dan saya juga buntu.

Barangkali apabila kawan itu berkata 'cool', ianya merujuk kepada suhu badan diri. Entah kenapa, diri terasa sejuk. Malam ini, rumah tidak dipasang penghawa dingin atau kipas, kerana terasa sejuk. Komputer riba ini sudah meraung kepanasan, malah kepanasan itu terasa di tapak tangan yang menyandarkan diri atas permukaan komputer ini. Tapi badan masih terasa sejuk.

Andai kata panas sekalipun, penghawa tetap akan ditutup. Membukanya adalah seperti memanggil nikmat dan kenyamanan yang teramat luar biasa untuk hinggap pada diri. Bagaikan diselimut oleh bidadari, angin-angin yang keluar menyanyikan lagu-lagu kedamaian ditelinga, hingga otak waras tidak mampu lagi melaksanakan tugasnya dek terasyikan yang teramat sangat.

Dengan kata lain, kalau penghawa dingin dipasang, maka tidur menjadi tindakan seterusnya.

Sungguh diri tidak boleh tidur pada malam ini. Dipaksa untuk tidak tidur, bukan sahaja kerana belum lagi menunaikan kewajipan, tetapi juga kerana kerja-kerja yang bertimbun memerlukan usaha yang lebih untuk menyelesaikannya.

Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian. Demi masa, sesungguhnya diri dalam kerugian.

Berbalik kepada 'cool' dan penghawa dingin, kedua ini mengingatkan akan satu kejadian pada minggu lepas.

Penghawa dingin tatkala itu di fasa akhir pembaikiannya. Maka datanglah Encik Hadi yang walaupun lebih tua, tetapi lebih selesa dipanggil Hadi (wajahnya juga nampak muda). Hadi datang ke rumah untuk memasang suis untuk penghawa dingin yang sebelum ini amatlah mesra kepada renjetan kilat sehinggakan rosaklah ia akibat terlalu akrab bersahabat dengan benda yang memudaratkan.

Maka pengajaran daripada penghawa dingin ini adalah berwaspadalah dalam memilih sahabat dan berpada-padalah dalam bersahabat. Tapi sekiranya sahabat itu baik seperti elektrik bervoltan 20 atau bateri AA, maka tidak mengapa.

Apapun, hadirnya Hadi kali ini untuk menambahkan pendinding atau hijab (Hadi ini bagaikan bomoh atau ulama pula bunyinya) kepada penghawa dingin itu, adalah tidak berseorangan.

Dia membawa bersama puteranya yang masih hingusan, seorang budak berumur 4 tahun.

Budak ini mudah ramah, walaupun tidak berkata banyak. Andai kata dia berkata sekalipun, amat sukar difahami. Barangkali kurang kawan disekitar kawasannya menyebabkan dia sukar untuk mempelajari pertuturan seperti kanak-kanak sebayanya.

Budak ini juga datang berteman, dan temannya adalah mainan robot 3 dalam satu. Satu robot kecil, satu Trisetops dan satu burung gergasi yang saya lupa akan namanya.

Bersatu, maka mereka membentuk satu robot yang hebat perkasa.

Tetapi, dalam keasyikan melihat budak itu bermain (ditambah keinginan untuk bermain bersama), diri ini sedar bahawa budak ini tidak mengerti akan cara memasang robot itu dengan baik.

Akibatnya, robot itu mengalami mutasi dan berkepala dua. Vertebranya bengkok ke belakang. Kakinya retak dan longgar.

Sungguh, robot ini banyak ralatnya.

Dan sungguh, diri ini masih keanak-anakan.

Sewajarnya, diri yang sudah menjangkau usia 20-an ini membiarkan sahaja anak itu dengan imaginasinya sendiri. Diri sewajarnya bersama Hadi, melihat proses pemasangan wayar dan fius dan sebagainya.

Tapi, hati dalam memberontak. Robot itu perlu keadilan.

Mahu ke budak itu memberi peluang berkongsi mainan?

Kami adalah orang asing. Persahabatan perlu dibina dahulu.

Cara terbaik membina adalah melalui makanan.

Maka coklat diberi. Beberapa bungkusan kemudian, robot itu beralih tangan.

Maka operasi bermula. Si gergasi dileraikan kepada tiga bahagian.

Di bawah mata anak kecil yang punyai sikap ingin tahu, tiga bahagian tadi disambung semula.

Operasi berjaya. Robot gergasi itu berjaya dinyah-mutasikan.

Hadi masih leka membaiki.

Diri pula, leka bermain dengan anak kecil itu.

Keanak-anakan.

Dari sudut positifnya, diri dapat mengajar anak kecil itu, disamping belajar untuk berinteraksi dengan kanak-kanak.

Dari sudut negatifnya, diri perlu sedar bahawa mainan dan patung dan robot bukan lagi sesuai untuk orang berumur 20-an.

Lain kali, beli la mainan sendiri.

Wednesday, January 19, 2011

Warkah: Muka 22

Sayang Ini Untuk Siapa?

Assalamualaikum.

Hari ini merupakan hari yang amat memenatkan. Hari yang bermula sekitar 2.30 pagi lagi, benar-benar menduga ketahanan fizikal dan mental. Namun, ianya bukanlah hari yang sia-sia. Insyallah, perjalanan hari ini punya hikmah tersendiri.

Usai sahaja membaca/menonton dua blog ini:

Blog 1, Blog 2

Maka tiba-tiba terdetik hati untuk menanyakan persoalan dia atas, "Sayang ini untuk siapa?"

Mohon diperjelaskan terlebih dahulu, ini bukan persoalan atau artikel mengenai jodoh. Jodoh, seperti sedia maklum untuk umat Islam, adalah rahsia Allah. Selagi mana ianya belum tiba, selagi itu ianya rahsia. Maka kita tidak perlu bimbang tentang itu.

Tenang-tenang sahaja.

Tetapi harus diakui, pada zaman penuh dugaan ini, untuk bertenang bukanlah sesuatu yang mudah. Bagi pemuda-pemudi yang cintakan kebaikan, mereka khuatir akan jodoh mereka. Rimas, kerana terasa berat dengan dugaan nafsu.
Mencari, kerana ingin segera memperoleh kedamaian diri.

Tapi awas, memang benar kita perlu berusaha (mencari jodoh), tetapi jangan sampai ianya melebihi usaha mencari keredhaanNya.

Bimbang, kelak terhanyut tanpa sedar.

Baik, tutup sudah itu, bukan ini yang saya ingin perkatakan.

Saya mahu yakin akan janji Allah, saya mahu 'tenang-tenang' sahaja.

Maka, lagi sekali saya bertanya, "Sayang saya untuk siapa?"

Kita, manusia. Manusia adalah wajib untuk punyai rasa sayang. Rasa sayang ini mengerak manusia untuk melaksanakan sesuatu.

Kita sayang Allah, maka kita buat suruhanNya dan tinggalkan laranganNya.

Kita sayang ilmu, maka kita belajar.

Kita sayang ibu, maka kita ikut tunjuk ajarnya.

Kita sayang kekasih kita, maka kita buat apa yang dia suka.

Kita sayang badan kita, maka kita jaga badan kita.

Kita sayang bola (mungkin perkataan "suka" lebih sesuai dalam konteks ini), maka kita main bola sampai kena marah dengan warden, sebab tak siap untuk solat Maghrib.

Lihatlah, apabila kita sayang akan sesuatu, maka kita akan lakukan segalanya untuk benda/seseorang yang disayangi itu.

Namun, bagaimana pula situasinya, apabila sayang kita tidak terbalas? Malah, bagaimana pula jika usaha kita kepada sesuatu yang kita sayang itu, hanya dibalas dengan herdikkan, cacian, umpatan?

Sebagai contoh, sayang kita kepada kawan kita. Maka kita sentiasa tolong dia, senangkan hati dia. Tetapi, kita pula tidak disayangi sebagaimana yang kita harapkan.

Maka apa reaksi kita?

Sudah pasti kita terasa sedih yang amat sangat. Kecewa, kerana sayang tidak berbalas.

Kalau yang bercinta itu, mulalah pasang lagu-lagu 'jiwa kacau', duduk termenung ditepi tebing. Kadangkala, kekecewaan terhadap sayang yang tidak dihargai ini mampu mengebabkan seseorang itu putus asa dan hilang keinginan untuk meneruskan kehidupan.

Bunuh diri? Tidak mustahil.

Tapi tunggu sebentar. Ayuh duduk sejenak. Mari berfikir, untuk siapa sayang kita ini sebenarnya. Untuk siapa sayang kita ini SEWAJARNYA?

Apabila ada sayang, maka ianya akan memenuhi ruangan di hati. Sekiranya sayang itu hilang, maka kosonglah ruangan hati itu.

Maka hati ini boleh diibaratkan sebagai gudang yang mempunyai banyak ruangan.

Ada dikalangan kita meletakkan satu jenis 'sayang' itu pada satu ruangan sahaja, manakala ada yang hampir memonopoli semua ruangan-ruangan yang ada.

Seberapa banyak 'sayang' itu mengisi ruangan di hati, sebanyak itu jugalah kekosongan hati yang akan dirasai apabila 'sayang' itu tiada lagi.

Soalan, "Macam mana hendak pastikan ruangan itu tidak kekosongan?"

Jawapannya mudah sahaja, isikan ia dengan 'sayang' yang berkekalan.

Soalan, "Apakah itu sayang yang berkekalan?"

Itulah rasa sayang kita kepada Tuhan kita, Tuhan yang Maha Esa.

Kiranya segala yang kita laksanakan, adalah atas dasar sayang dan kasih kepada Allah, maka hati akan sentiasa terisi. Ketenangan akan sentiasa disisi. Hati senang, jiwa bahagia.

Kerana kita tahu, sayang Allah itu berkekalan. Kiranya itu yang dicari, maka ia tidak akan berkurang, malah akan sentiasa bertambah.

Maka, tidaklah kecewa kita apabila bantuan kita kepada kawan, atau usaha kita kepada seseorang tidak dihargai, kerana kita tidak lagi mengejar sayang mereka, tetapi sayang padaNya.

Dan sudah pastilah apabila rasa 'sayang' kita berpaksi kepada rasa sayang kepada Allah, maka kita akan peroleh sayang dari semua makhluk ciptaanNya.

Sayang ini untuk siapa? Sayang ini untuk Allah. :)

Wednesday, January 5, 2011

NIKAH KHITBAH (NIKAH GANTUNG) TIKET UNTUK BER'COUPLE'

Dalam adat Melayu perkahwinan dimulai dengan pertunangan sedangkan mengikut cara yg diamalkan dalam masyarakat dulu iaitu nikah gantung adalah lebih menepati maksud khitbah dalam Islam bukannya bertunang. Ada orang yang menyamakan Khitbah dalam Islam sebagai pertunangan adalah tidak tepat.



Akibat dari cara khitbah yang salah telah menjadikan pertunangan sebagai asas untuk menghalalkan "coupling" (dulu disebut berdua2an atau merendet) antara lelaki dan wanita. Ada yang memberi alasan untuk ber'couple' dulu atau bertunang dulu untuk kenal mengenali satu sama lain sedangkan hubungan perkahwinan bukan isu hukum Thourndike "cuba-cuba" atau "trial and error". Ia adalah satu amanah dalam Islam. Ramai di kalangan remaja pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”. Ada yang berkata,"Bertunang boleh kenal hati budi, kalau tak sesuai boleh putuskan tapi kalau dah kahwin susahlah, nak bercerai malu!"



Isunya: “Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple, bercouplelah, tapi kena dengan cara yang halal…iaitu BERNIKAH!”.



Apabila persoalan nikah ini diutarakan, ramai yang akan memberikan respon yang skeptik. “Saya belum bekerja!", "Saya masih belajar!", "Mana nak cari duit buat belanja kahwin?”, “Ni bukan main-main, nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak Ayah tak bagi!”, “Nak tinggal kat mana? Sapa yang nak bayar sewa rumah” dan 1001 alasan lagi. Kenapa mereka boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Jawapan saya bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja… “Kamu wajib berkhitbah!”.



Khitbah



Secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat, hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak. Lebih menyedihkan ada yang bertunang kemudian ber'coupling' berakhir dengan keterlanjuran, kemudian putus dengan pelbagai alasan.



Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung” (bunyinya amat mengerikan?)



Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh kebanyakan pemuda pemudi kita hatta yang janda,duda atau yang nak berpoligami serta yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.



Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja.Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa akan tidak bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kebejatan moral menggila. Lihatlah apa yang berlaku di seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh sebuah akhbar harian baru-baru ini mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus ke arah maksiat dan nafsu.



Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini. Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.



Saya sedang berusaha untuk menghidupkan kembali 'nikah gantung' ini dengan panggilan baru iaitu 'nikah khitbah', walaupun menghadapi sedikit masalah penerimaan. Ia semata-mata bertujuan untuk mengelakkan perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas rindu dendam melalui telefon, sms, chatting, fb dll), bertemu antara pasangan walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang boleh menjadi muqaddimah kepada zina mata, tangan, hati dll.) Saya sendiri bernikah gantung (nikah khitbah) pada 7.7.1979 iaitu 6 bulan sebelum majlis kenduri. Dengan tiket nikah saya tiada masalah untuk menemui isteri atau keluar bersama-sama (ber'couple') kerana dah disahkan sebagai suami isteri (gantung-sebab tdk duduk serumah) yg lebih menepati khitbah secara Islam. Malah dengan tiket nikah itu membuatkan saya merasai beban amanah sebagai suami meskipun kami tidak serumah sementara menunggu majlis kenduri pada bulan Disember 1979. Saya mahu menjadi ibubapa yg awal pada zaman moden yang penuh kecelaruan dengan menjadikan nikah khitbah dipraktikkan oleh anak-anak saya yang belum berkahwin, insyaAllah. Doakan!!!



by Ustaz Hashim Al-Maranji via Tuan Haji Uder