Wednesday, November 14, 2012

Warkah: Muka 76

Hari ini.



Assalamualaikum,

Apakah hari ini hari penuh dengan pengajaran?

...

Entah.

Apa yang pasti, hari ini bermula seperti kebiasaan. Bangun pagi, gosok gigi, cuci muka, mandi pagi. Air cukup, elektrik cukup, rumah besar dan selesa, meskipun dingin musim sejuk sedikit sebanyak menggigit kulit. Sejuk.

Tapi masih selesa. Bernafas tanpa ragu.

Ada nikmat untuk punya pendidikan. Namun ada rasa berat untuk mengarah tubuh ke kelas. Sesi makmal dua jam sudah terasa cukup perit. Apatah lagi di pagi yang dingin ini.

Tilam memanggil. Saratoga menggoda.

Paksa rela jua diri untuk melupakan itu semua.

Tiba di makmal, kelas bermula. Rata-rata semua berkelip-kelip mata. Beratkah pelajaran hari ini? Barangkali. Bunyi kasar geseran mata bola pen keatas permukaan kertas menjadi lagu alunan di telinga untuk terus berjaga, kerana sungguh tatkala itu gemaan suara Doktor yang mengajar entah terlalu asyik dan merdu pula, sehingga rasa mengantuk itu menjadi-jadi.

Usai satu sesi, bersambung pula dengan sesi kuliah. Sejam. Satu jam, enam puluh minit. Aduhai, kalau dahulu ada kelas untuk sejam pasti diri meloncat kegirangan. Dulu, sewaktu di tempat sendiri. Kini, kiraan masa itu kalau boleh dalam saat. 360 saat. Begitu besar angka itu, masa kelihatan begitu lambat putarannya. Ditambah dengan rasa geram tatkala lontaran suara untuk menjawab pertanyaan demi pertanyaan tidak dilayan. Ingin saja disumpah seranah pada yang mengajar. Rasa seperti dipulau dan diasing pula.
Warga asing yang terasing dan diasing.

Lupa.

Nikmat belajar itu masih ada.

Merdeka untuk memilih ilmu itu masih terasa.

Lupa.

Kelas tamat. Girang gembira, teringat panggilan tilam pagi tadi. Rasa macam perlu di "qada" kan tidur tadi.

Geram di kuliah juga masih terbaki. Bagai bara api, gigih usaha untuk terus menyala dan membakar diri.

Ada panggilan dari pelajar tempatan. Laung-laung berulang kali, sungguh mahu diri bersama mereka walau sebentar.

Ah, apalagi mereka-mereka ini?

Ada suara menghasut. Kasar dan sinis pandangan terhadap mereka ini, apatah lagi sejak kebelakangan ini, terlalu banyak kisah ketidakadilan kepada pelajar kami.

Yang asing di bumi yang asing ini.

Peduli atau tak peduli?

Ada cebis putih dalam diri, pujuk diri agar jangan sombong. Orang memanggil, kita terima. Orang berbudi, kita berbahasa.

Apa kalau diberi racun, kita balas dengan yang sama?

Senyum, paling, sambut.

Dari saat ke minit. Rupanya mereka bukan yang "sama". Mereka ramah, meski bahasa tuturan bukan sama. Dari perbualan, muncul pula gelak ketawa. Suasana dingin tadi, bertukar menjadi hangat dan selesa.

"You're funny, and a very nice guy"

Huh?

"You're funny, and a very nice guy"

Terpukul sebentar.

Baru tadi aku begitu berburuk sangka kepada mereka. Baru tadi aku rasa sombong dan benci.

Mereka pula memuji aku dengan sebaliknya.

Wajarkah? Layakkah?

...

Malam tiba. Di tempat yang hangat dan selesa, ku terima khabar yang kurang gembira. Tentang saudara-saudara di Gaza, sungguh tidak jauh dari sini andai ingin dibanding dengan jarak antara Palestin dengan Mesir dan antara Palestin dengan Malaysia.

Mereka menyambut sambutan tahun baru dengan cabaran yang begitu besar. Si Jahanam melontarkan butir-butir durjana terhadap mereka di hari yang mulia. Operasi ketenteraan, yang diharap mampu memusnahkan pejuang-pejuang Islam.

...

Muhasabah semula. Hari ini, aku pada usia ini dapat mandi, makan, tidur dengan selesa. Saudara seusia ku di sana, mahupun di mana sahaja, mampukah mereka?

Muhasabah semula. Hari ini, aku pada usia ini mampu belajar, malah mampu memilih apa yang ingin ku pelajari. Saudara-saudara ku di sana, mana ruang dan peluang mereka?

Muhasabah semula. Hari ini, aku pada usia aku ini, masih punya rasa benci, dendam, sombong, takbur dan segala macam keji dalam diri. Masih punya comot-comot hitam pada diri. Saudara-saudara ku di sana, barangkali dalam hidup sudah mantap akhlak dan budi pekerti, malah mati dalam keadaan putih bersiri.

Kurang mereka, semakin dihargai.

Lebih aku, semakin melarat dan menjadi.

Apa aku ini, masih tidak mengerti?

Hari ini, hari yang pernuh erti.

Selamat Tahun Baru.

Semoga yang bertukar bukan sahaja tarikh dan tahun.







p.s: Aku lupa, manusia semua sama. Aku juga lupa, nikmat juga satu ujian.

No comments:

Post a Comment