Friday, December 31, 2010

Warkah: Muka 21

R & R

Assalamualaikum.

Selalunya R & R ni nampak kat tepi-tepi jalan sahaja kan? Entah apa maksud sebenarnya, tapi ada orang kata R&R itu sebagai 'Rest and Restore', 'Rehat dan Rilek' dan sebagainya.

Apa kata tanya pada Mr. Yahoo!?

http://plus.com.my/index.php?id=24

Apa pun, alhamdulillah, saya sekarang di Rumah dan sedang Rehat. R&R.

Sebenarnya agak kebosanan, almaklumlah, tak bawa apa-apa untuk dibaca dan laman Facebook pula nyata kesepian pada malam ini, mungkin sebab semua orang sedang asyik membaca tahlil dan doa untuk tahun baru, tidak seperti saya yang lebih leka mengadap 'kitab muka' ni.

Ingin menulis di dalam blog utama, tapi demi mengekalkan rekod 200 blog untuk tahun 2010 (201 adalah nombor yang kurang serinya pada pendapat diri), maka saya beralih kepada blog kedua saya ini.

Saya belum pasti jika saya punya senarai azam-azam dan cita-cita untuk dikecapi pada masa 2011 kelak. Apa yang pasti, azam pertama adalah menyiapkan kerja-kerja yang 'dihadiahkan oleh tahun 2010' kepada saya.

Saya berharap untuk menjadi orang yang lebih baik daripada tahun lepas, namun apabila mengingati semula detik-detik di 2010, saya merasakan cita-cita saya itu seakan-akan sia-sia. Jika ianya merupakan sesuatu yang tidak sekalipun, maka sayalah yang mensia-siakan cita-cita saya itu.

Barangkali, azam terbaik untuk saya pada tahun baru ini adalah untuk mengatur strategi untuk mencapai cita, dan melaksanakannya.

Kalau hanya sekadar buah fikiran, dan tanpa tindakan, maka sia-sia juga la kan?

Seperti mana yang dapat disaksikan pada tahun 2010.

Saya juga pernah berharap agar tidak mengecewakan sesiapa pada tahun 2010 sebagai azam. Namun, sekali lagi saya berjaya menghapuskan cita-cita saya sendiri.

Lebih parah adalah, dalam saya cuba menjaga hati dan perasaan sahabat, kenalan, keluarga, saya lupa dalam menjaga hati dan perasaan saya sendiri. Maka apabila pengakhiran 2010 tiba, saya dapati saya telah mengumpul banyak luka dan parut di dalam hati sendiri.

Maka, untuk tahun 2011, saya berharap untuk lebih PENTINGKAN DIRI SENDIRI.

Ya, saya rasa pada peringkat umur saya ini, barangkali ini adalah yang terbaik.

Saya semakin bosan.

Entah la, penulisan kali ini sedikit kacau bilau.

Cukup la dahulu.

Sekian.

No comments:

Post a Comment