Tuesday, January 3, 2012

Warkah: Muka 57

Teman

Assalamualaikum,

Sedih sebenarnya tengok isi kandungan blog ni. Dibanding dengan penulisan di blog satu lagi, rasanya teruk juga blog ni dianaktirikan. Mungkin sebab saya tak suka menulis dalam bahasa melayu.

Jadi, untuk kali ni, saya biarkan entri besar diselit dalam ni!

Yaah!!

...



Teruskan cerita.

Isnin lepas, usai sudah kuliah terakhir. Dengan ini, minggu ulangkaji bermula. Sebenarnya agak janggal dengan minggu sebegini, kebiasaannya di MSU dulu waktu ulangkaji bagi exam sangat sekejap. Tapi Alhamdulillah, tetap bersyukur dan gembira sakan dah ni sebab ada ruang untuk belajar. Lebih-lebih lagi kelas-kelas akhir sering tidak hadir dek demam dan kemalasan yang melanda.

Hujung-hujung semester ni, tetap rancak dengan program-program anjuran Persatuan PERUBATAN di sini. Diri pun banyak terlibat dalam aktiviti yang di jalankan. Sibuk jer budak ni. Penglibatan diri boleh melatih sebenarnya, diri untuk alam pekerjaan kelak. Lagipun suhu yang menurun dan semakin menurun di bumi Mansoura ni menyebabkan kebanyakkan pelajar ada 3 pilihan saja:

1. Hibernasi dalam selimut tebal dan bangun untuk keperluan asas seperti makan, solat dan pergi ke tandas.
2. Menghadap buku, sama ada yang dibuat daripada ribuan pokok dan dakwat ataupun yang Najwa Latif suka sangat nyanyi tu...kemudian bila dah tak tahan kembali ke pilihan pertama.
3. Cari aktiviti pemanas akal dan jasad. (Belajar juga termasuk dalam ni)

Jadi! Aktiviti pertama adalah Mesyuarat Tahunan Cawangan ke-5 (MTC ke-5) yang mana saya menyibukkan melibatkan diri sebagai Unit Promosi, pertama kali dalam sejarah saya barangkali. Kerja yang disangka mudah sebenarnya susah, dan saya dalam proses mempelajari selok belok unit promosi amatlah terhutang budi dengan banyak individu.
  
Gambar bersama tenaga penggerak

Aktiviti kedua selepas itu pula ironinya berlaku di dewan yang sama; Dewan Abou Nagar yang terletak di Fakulti Perubatan (atau Fakulti...er...saya tak pasti, masih kurang Arif, yang pasti dalam kampus!). Aktiviti ini diberi nama MESRA '11, dimana ianya merupakan aktiviti tahunan duta Malaysia di Mesir. Pada kali ini saya memegang Unit Pendaftaran, dan walaupun lebih senang daripada tugas sebelum ini, tapi tetap punya cabaran tersendiri. Seronok program ini adalah dapat berjumpa dengan Duta!

err...sunyi =-="



Aktiviti ketiga pula adalah LIFE siri ke-2 yang merupakan program khas buat pelajar tahun 1 (kenapa selalu rasa tua sangat untuk dipanggil pelajar tahun 1? sigh~). Pada mula sebagai peserta, saya akhirnya bertindak sebagai jurugambar. Syukur sebenarnya, sebab ambik gambar ni dah memang minat!

Aktiviti terakhir pula sehingga kini adalah Program Pencarian Bakat Nasyid. Di sini, saya bertindak sebagai jurugambar lagi sekali.

Rakaman Peserta

...

Sepanjang penglibatan terhadap aktiviti-aktiviti ini, pelbagai ragam manusia saya dapat kenal. Ramai kenalan baru. Ramai teman penghibur di bumi asing ini. Rakan memang nampak lebih kuat fungsinya di sini.

Dan teman-teman baru ini, sedikit sebanyak mengurangkan rindu saya pada keluarga dan rakan di Malaysia. Meski umur berganjak ke pertengahan 20-an, ini tidak bermakna seseorang itu semakin lali dengan perasaan rindu. Pasti ada, cebisan-cebisan memori lepas yang tak lekang mencubit hati ini. Pedih yang hadir dalam bentuk sedih dan pilu. Luar boleh sembunyi, tapi dalam hanya diri yang tahu.

Tapi saya kira ini latihan untuk menguatkan lagi diri. Dan kembali kelak, semoga menjadi manusia yang lebih matang.

Cuma, masa pertandingan nasyid, ada seorang menyanyikan lagu Sebiru Hati Ini dari Edcoustic. Lagu itu, bernada ceria namun punya maksud yang sedih, adalah berkisahkan lagu perpisahan diantara sahabat. Nasihat untuk tetap ceria seperti langit yang biru dan tetap berjuang meskipun terpisah.

Lagu itu, kerap saya nyanyikan dalam diam pada akhir pengajian saya di Shah Alam.

Lagu itu, andai mampu, ingin saya sampaikan kepada sahabat-sahabat di Malaysia.

Perpisahan itu menyedihkan, dan cabaran hidup itu memeritkan.

Tapi jangan gusar, teruskan semangat anda dan usaha anda!

Jangan kecewa, bukankah kita tetap punya Tuhan untuk mengadu?

Jangan menangis, kelak kita semua pasti kembali bertemu. :)



"jangan bersedih oh kawan ku, aku masih ada di sini"






p.s: Sibukkan diri dengan urusan dunia mungkin tidak mujarab; andai begitu, sibukkan diri mu dengan mengingat Tuhanmu...

No comments:

Post a Comment