Friday, April 27, 2012

Warkah: Muka 73

Tanggungjawab


Assalamualaikum,

Memang seronok tatkala bermain dengan di riang ceria ini. Kerap kali juga terlintas dalam hati, alangkah bahagia jika punyai satu. Atau dua. Atau sehingga tidak cukup tangan dan kaki menjaga.

Tapi jangan biarkan fikiran ternoktah di situ. Bimbang, pandangan itu jauh sekali daripada situasi yang hakiki.

Anak kecil itu, perlu diasuh. Bagaikan acuan mentah, dia perlu dipupuk sejak dari mula lagi.

Jauh mana "dari mula itu"?

Sejak diri digelar pemuda lagi. Sejak si dia digelar pemudi lagi.

Kerana andai diharap perubahan kearah kebaikan itu bermula tatkala berkelengkapa putih terduduk di masjid di pagi yang permai dikepungi muka-muka saudara-saudara yang lama mahupun saudara-saudara yang bakal dikenali, andai percaya bahawa kebaikan seseorang itu muncul dengan sekelip mata tatkala mulut menutur kalimah yang menggentar jiwa dan disusuli dengan ucapan "Sah!" yang rasanya bagaikan nikmat teristimewa, maka jauh sekali itu dari sebenarnya.

Anak itu perlu didikan dan bimbingan. Dia juga bakal membesar. Dia juga bakal hadapi dunia dan warna-warninya. Dia juga perlu tahu di mana ada sinar bahagia, di situ juga ada gelap sengsara. Dia perlu tahu Tuhannya, dia perlu tahu matlamat hidupnya, dia perlu tahu dunia ini hanya singgahan dan ujian yang hayatnya pendek sahaja. Dia perlu tahu bahawa manis di sana kelak lebih kekal dan lebih nikmat daripada madu, gula, serta manisan-manisan yang lain yang ada di dunia. Dia perlu, dia perlu, dia perlu...kamu.

Dia perlu kamu untuk mengkhabarkan semua itu.

Soalannya, kamu tahu? Tahukah kamu?

Jangan gelak ketawanya hanya di usia mudanya, dan kelak meniti dewasa dan tatkala kamu tua, cemuhan dan amarah yang diterjah padamu, kerana terlupa akan tanggung jawab mu padanya seketika dulu.

.









p.s: Janganlah diri di buai mimpi. Jangan. Terjaga kelak menangis kesal tak guna lagi.

No comments:

Post a Comment