Thursday, November 22, 2012

Warkah: Muka 77


أريد أن يتزوج الماليزية
 

Assalamualaikum,

Dua tahun kat sini, rasanya agak kerap dengar orang Arab menyatakan perkara itu.

"(Sahabat) Orang Malaysia ada yang kahwin dengan orang Mesir tak?"

"Saya nak kahwin dengan orang Malaysia boleh ke?"

Tiap kali dengar luahan mereka mereka ini, selalunya akan timbul dua perasaan.

Pertama, adalah bangga. Apabila yang bertanyakan soalan ini adalah orang Arab yang baik-baik, dan bila ditanya mereka menjawab, "Kerana mereka (wanita Malaysia) adalah baik", jadi timbul rasa bangga. Mereka mengagumi akhlak dan budi pekerti pelajar di sini. Di bumi para Nabi, mereka berjaya menjadi contoh tauladan. Sopan santun, lemah lembut masyarakat Asia Tenggara menjadi bahan pujian mereka di Timur Tengah, dan mungkin juga contoh dan ikutan. Timbul rasa aman. Timbul rasa tenteram.

Kedua, adalah risau. Apabila yang bertanya itu lain lirikkan matanya, lain siulan suaranya. "Kerana Malaysia wanita cantik", jawapan yang ringkas sekali dengan pandangan liar kepada yang bertutup tetapi ketat, yang bersanggul tetapi seperti unta itu membuatkan hati tidak senang. Di mana saja, pasti ada manusia jahat seperti ini, tetapi di sini lebih terasa gerunnya, kerana di sini yang lahirnya Nabi juga terlahirnya Firaun. Gusar itu bertambah, apabila dilihat pada sahabat handai yang kurang khemah dalam membawa diri. Sungguh, rimau di Malaysia lebih suka bersembunyi dan menyerang dalam senyap, menerkam dalam sepi. Tetapi di sini, raksasa gurun ini andai diberi peluang pasti akan datang menerkam. Jangan, mohon jangan jadikan diri santapan percuma. Tengok sahaja realiti, yang mudah itu pasti orang sergah tanpa banyak kalam.

Barangkali, andai pulang ke tanah air kelak, akan ku nasihatkan adik ku serikandi, bahawa sentiasa berwaspada apabila dihampiri.

Andai kerana baikmu, maka bersyukurlah pada Allah dan jangan pula terleka dengan pujian.

Andai kerana kurangmu, maka janganlah terlena lagi dan segeralah berubah sebelum terlambat.

Atau mudah ku tulis sahaja di sini. Seperti ini.

Moga maksud tercapai.
...

تريد الزواج الماليزية؟
 
Atas sebab yang baik...atau yang buruk?










p.s: Teringat dulu dekat Malaysia, media hebahkan tentang lelaki Malaysia lebih suka kahwin dengan wanita luar negara kerana akhlak dan budi pekerti. Barangkali benar kata orang, tempat/lokasi untuk mencari itu main peranan. Mungkin.

p.s.s: Arab Google Translate, maaf kalau salah tafsir. Diri sendiri masih melatih bahasa arab diri, huhuhu, (-_-)

1 comment:

  1. salam,

    ahsanta ya Ariff! haha.kahwin lah dgn perempuan mesir,nanti anak kau mesti comel2!!

    anyway,all the best! semoga dapat menguasai bahasa Arab secepatnya!!!

    ReplyDelete