Thursday, January 5, 2012

Warkah: Muka 59

Makanan Di Mesir#1

Assalamualaikum.

Kushairi

Selamat Pagi semua. Saja nak kongsi, tentang makanan yang ada di Mesir. Makanan di Mesir memang banyak bezanya kalau nak dibanding dengan makanan di Malaysia. Sini, tampak ruji harian adalah roti. Mereka juga nampak lebih banyak makan sayur, sama ada yang segar mahupun dijeruk, tapi kalau nak cari sawi ke, paku pakis ke, memang agak mustahil (sawi mungkin boleh).

Ini salah satu makanan mereka; Kushairi.

Gambar ni adalah Kushairi yang saya beli, harga 5 LE, ia adalah saiz terbesar untuk Kushairi (harga menentukan kuantiti) di kedai itu. Dalam menu ditulis sebagai Kushairi Super ____ (ada sambungan di belakang, tapi dah lupa).

Dalam pek kedap haba

 

Pertama kali saya makan, saya ingatkan ada daging didalam. Tapi tiada. Sebaliknya, "lauk" didalamnya terdiri daripada kekacang, tomato yang dikisar dan bawang goreng, siap dihidang bersama campuran spaghetti, pasta, dan sedikit bihun dan nasi (ye, bihun dan nasi)

Padat~

Rasanya sedap, lebih-lebih lagi kalau dimakan ketika panas. Bawang gorengnya tidaklah serangup bawang goreng di Malaysia, dan dipotong besar. Walaupun tiada lauk seperti daging mahupun ikan, kekacang yang dimasukkan rasanya cukup untuk menggantikan kandungan protein daripada daging dan ikan, dan ia sedikit sebanyak menambah rasa dalam masakan.

Digaul bersama kuah tambahan (disediakan)

Makanan ini dihidangkan bersama 3 kuah yang berbeza. Salah satunya adalah kuah tomato yang dikisar. Malangnya saya tidak dapat mengetahui kandungan dua kuah lagi (tapi jangan risau, InsyaAllah halal). Mungkin masa akan datang saya dapat korek resepi daripada orang-orang di sini? Hehe~

Siap untuk dimakan :)

1 comment: